Salt la conținutul principal
AutoScout24 este disponibil momentan doar într-o măsură limitată pe motivul unor lucrări de întreținere. Acest lucru afectează unele funcții, cum ar fi contactarea vânzătorilor, login-ul sau administrarea vehiculelor dvs. puse la vânzare.

Motor cu aprindere prin comprimare

Primul motor cu aprindere prin comprimare a fost inventat în anul 1982 de către Rudolf Diesel. Inginerul german a ajuns la această soluție încercând să găsească un sistem care să funcționeze cu o gamă mai variată de combustibili. În continuare vom analiza principiile de funcționare.

Tipuri de motoare cu ardere internă

Deși în zilele noastre mașinile stau la baza întregului edificiu socio-economic al umanității, nu cu foarte mult timp în urmă ele reprezentau o simplă fantezie. În cea mai mare parte a istoriei auto au existat două tipuri principale de motoare: motor cu aprindere prin scânteie și motor cu aprindere prin comprimare. Motorul electric a fost inventat cam în aceeași perioadă, dar a devenit foarte popular în industria automobilistică mai ales în ultimii ani, lucru care se datorează în mare parte companiei Tesla și alor ei mașini electrice de înaltă performanță și foarte distractive. Însă când vorbim despre motoarele cu ardere internă, e bine de știut că o perioadă majoritară a istoriei auto a fost dominată de motorul cu aprindere prin scânteie. Motorul diesel era prea zgomotos, polua prea tare, avea o greutate foarte mare și era mult mai scump, așa că, pe undeva, această poziție e de înțeles.

Componentele unui motor auto

Indiferent de tipul de aprindere, componentele unui motor cu combustie internă sunt în mare parte aceleași, putând fi împărțite în două categorii. Pe de o parte avem mecanismul motor. Aici sălășluiesc cele mai multe din părțile componente ale motorului, iar rolul principal al acestei categorii este transformarea mișcărilor rectilinii ale pistonului în mișcarea de rotație asociată arborelui cotit, care ajunge în cele din urmă la roți. Mecanismul motor are, la rândul său componente fixe, care nu realizează nicio mișcare în timpul funcționării. Aici putem enumera blocul motor, cilindrii sau chiulasa. Dar și componente mobile, care sunt puse în mișcare și produc lucru mecanic. Drept exemple de astfel de componente avem pistoanele, arborele cotit sau volantul, care face tranziția de la o mișcare de rotație la una liniară. Cea de-a doua mare categorie de părți componente este reprezentată de sistemele auxiliare, care fac legătura între cele menționate anteror.

Funcționarea motorului cu aprindere prin comprimare

Spre deosebire de cel cu aprindere prin scânteie, motorul cu aprindere prin comprimare nu folosește bujii pentru aprinderea amestecului de combustibil și aer. Asta deoarece motorina este mult mai puțin flamabilă decât benzina. Motorina se aprinde însă cu ușurință la o anumită temperatură și presiune, așa că bujiile sunt înlocuite de pompa injectoare. Aceasta este conectată printr-o tijă la toți cilindrii și eliberează la intervale fixe amestecul de combustibil la presiuni foarte mari. Pentru aprinderea inițială se folosește un sistem de bujii incandescente, care se încălzesc într-un timp foarte scurt și creează condițiile propice aprinderii. Motorul diesel are patru timpi de funcționare. Primul poartă numele de admisie și constă în aspirarea aerului în cilindru. Cel de-al doilea timp este compresia, când aerul se comprimă cu o putere foarte mare fără niciun schimb caloric. Timpul al treilea constă în aprindere și detenție, iar cel de-ai patrulea realizează evacuarea gazelor de ardere.

Motor cu aprindere prin comprimare – scurtă recapitulare

Așadar, principala caracteristică a motorului diesel este modalitatea de aprindere, care se bazează pe o presiune foarte mare la care se eliberează combustibilul. Un alt element important pentru buna funcționare a motorului este uleiul de motor. Iată care sunt calitățile unui ulei de motor:

  • vâscozitatea – având în vedere că acționează ca un lubrifiant, el trebuie să poată ajunge cu ușurință la toate părțiile componente mobile
  • punctul de congelare – este deosebit de important în timpul iernii, când indiferent de condițiile atmosferice, nu trebuie să înghețe

Concluzii

Deși au trecut mai bine de 100 de ani de la invenția motorului cu aprindere prin comprimare, modul de funcționare al acestuia nu a suferit modificări fundamentale. În schimb, părțile componente, ciclurile și proprietățile au fost îmbunătățite și optimizate, astfel încât motoarele diesel moderne au un consum de invidiat, recirculă o bună parte din noxele emanate și prezintă o eficiență îmbunătățită în mod exponențial față de versiunile incipiente. Dacă aruncăm o privire la evoluția uluitoare a smartphone-urilor în mai puțin de două decenii, ne putem da cu ușurință seama de ingeniozitatea inginerilor care au pus umărul la această invenție colosală.

Toate articolele

Hyundai-Santa-Fe-Engine

Reparații injectoare – Sau cum să-ți salvezi mașina

Sfaturi · Tehnologia auto
911-Carrera-Brake

Sistemul de frânare ABS - O revoluție tehnologică

Sfaturi · Tehnologia auto
All exhaust pipe change

Ce e de făcut dacă supapa EGR este înfundată

Sfaturi · Tehnologia auto
Afişează mai multe