Salt la conținutul principal
AutoScout24 este disponibil momentan doar într-o măsură limitată pe motivul unor lucrări de întreținere. Acest lucru afectează unele funcții, cum ar fi contactarea vânzătorilor, login-ul sau administrarea vehiculelor dvs. puse la vânzare.
saab-l.jpg

Saab

A conduce un Saab este întotdeauna ceva aparte. Niciun alt producător auto nu reprezintă o uşoară individualitate excentrică şi o neadaptare relaxată aşa cum o face producătorul auto suedez. Pe bună dreptate şi pentru o lungă perioadă de timp, un Saab era singurul autoturism potrivit intelectualilor, artiştilor şi freelancerilor – şi tuturor celor care voiau să îşi arate caracterul puternic, neobişnuit. Astăzi, după mai multe insolvenţe, putem găsi modele Saab doar pe piaţa second-hand. Noi modele au fost anunţate, care, după schimbarea mai multor proprietari , nu vor fi produse în Suedia, ci în China. Chiar şi în materie de design, noile serii vor fi unice. Experienţa de a conduce un Saab se păstrează şi în cazul maşinilor second-hand. Piesele auto sunt între timp produse de o companie independentă.

Mitul Saab trăieşte: siguranţă, soliditate şi inovaţii tehnologice

Saab 92 privit din lateral Saab 9-3X privit din faţă Un Saab nu era doar mai greu şi mai scump decât concurenţa de la Volvo, ci era plin de caracteristici speciale. Contactul nu era poziţionat sub volan, ci pe consola centrală, drept în faţa frânei de mână. Inginerii suedezi au aflat că genunchiul şoferului se lovea deseori în cazul unui accident frontal – iar din motive de siguranţă au decis să poziţioneze contactul deasupra cutiei de viteze. Siguranţa era marele plus al unui Saab. Robusteţea prelucrărilor şi plăcile super groase – inclusiv armături interioare – constituiau motivele numeroşilor arhitecţi care au ales un Saab pentru a-şi duce copii la grădiniţă dimineaţa. A conduce un Saab reprezenta statutul social în Suedia, neutralitate şi familiaritate suedeză. Însă reputaţia Saab suferă datorită trecerii la General Motors. După „trifoiul cu patru foi din lumea automobilelor” a venit (vremea) clonelor grupului american GM. Inovaţiile tehnologice , care au făcut Saab faimoase – precum primele faruri cu spălătoare (1970) sau primele scaune cu încălzire (1971) – au fost mai rar văzute ulterior. Perioada propriilor dezvoltări a modelelor Saab e demult apusă, ultimul Saab „pur” este Saab 900. Toate modelele următoare utilizează efecte de sinergie – legendarul Saab 9000 îşi împarte platforma cu Fiat Croma. Cu modelul 9-5, suedezii de la Saab aflaţi sub conducerea GM au arătat că pot produce mai mult decât replici Opel în haine şic. Au urmat două generaţii de autoturisme pentru segmentul superior din clasa mijlocie. A doua ediţie a fost şi ultima, o încercare ambiţioasă de a salva viitorul Saab. Datorită siguranţei mărite şi a calităţii, modelul este şi azi o alegere bună.

Ultimul de felul său: Saab 9-5 a fost ultimul model pentru segmentul superior din clasa mijlocie

Saab 9-5 vedere frontală Saab 9-5 a fost prezentat în 1997 şi se baza pe platforma dezvoltată de General Motors şi folosită şi în Opel Vectra. Inovativ faţă de prima generaţie erau numeroasele facilităţi de siguranţă: prima maşină de serie cu tetiere active : sistemul denumit Saab Active Head Restraints (SAHR) a fost conceput astfel încât, în cazul unei tamponări din spate să se aplece automat şi să sprijine capul pasagerilor. Astfel, leziunile vertebrelor de la nivelul gâtului sunt prevenite. Versiunea sedan rupe tradiţia. În locul unui tipic Saab fastback, 9-5 era o berlină pură, abia mai târziu urmând să apară o versiune combi: Saab 9-5 SportsCombi. În 2009, GM vinde grupului chinezesc Beijing Automobile Works maşinăriile pentru producţie şi drepturile de autor a primei generaţii Saab 9-5, modelul urmând a fi vândut pe piaţa respectivă într-o formă revizuită – seria Senova D. A doua generaţie părăseşte liniile de asamblare în 2010 şi, ca o nouă emblemă, ar trebui să se apropie de concurenţă. Tehnic, 9-5 se bazează pe Opel Insignia, dar fiind clar mai mare: modelul suedez măsoară mai mult de 5 metri. Design-ul era mai rotunjit decât în cazul predecesorului, farurile au acum muchii argintii, iar pe spate este o bandă galbenă de lumină. Înăuntru găsim un nivel de confort demn de Suedia, susţinut în primul rând de, pe atunci noile sisteme de asistenţă : detectorul de locuri de parcare emite un semnal sonor care direcţionează şoferul, contra cost fiind disponibil un sistem Head-Up-Display şi un vitezometru digital cu un design tip aviator. Cea mai puternică versiune este propulsată de un benzinar V6 turbo de 2,8 litri şi 300 CP. Datorită insolvenţei Saab din 2011 şi refuzul GM de a preda noului proprietar licenţa pentru 9-5, producţia seriei ia sfârşit. Varianta SportCombi nu va fi produsă deloc în serie. Măcar varianta sedan a acestui model poate fi găsită pe piaţa second-hand. Au fost produse exact 11.280 de exemplare.

Prieten drag: cu modele extravagante devine Saab brand de cult

Saab 92 şi Saab J21 Începutul producătorului auto suedez SAAB nu a început în industria auto, ci ca la unii concurenţi japonezi, în producţia de aeronave. În 1937 este înfiinţată Svenska Aeroplan Aktie Bolaget (SAAB), care producea avioane pentru forţele aeriene suedeze. Apoi au fost produse, sub licenţă, bombardiere pentru Germania şi avioane de luptă pentru US, iar mai târziu SAAB produce propriile avioane de luptă. După cel de-Al Doilea Război Mondial compania caută noi pieţe. În 1947, compania cu sediul în Trollhättan începe producţia de automobile. Primul prototip, denumit drăgăstos „Ursaab”, constituie baza producţiei în serie a modelului Saab 92. Trăsături caracteristice berlinei în 4 uşi: forma aerodinamică a caroseriei se aseamănă cu aripa unui avion. Responsabil pentru producţie era subsidiara Saab Automobile. Saab 95 vedere frontală Saab 92 a fost o piatră de temelie pentru succesul departamentului de automobile de la Saab – iar pe piaţa second-hand, maşinile, devenite faimoase datorită pilotului de raliu Erik „Mister Saab“ Carlsson, sunt nişte comori greu de găsit. Pe lângă asta, modelul era prima maşină de serie din toată lumea cu protecţie în cazul unui impact lateral. Motivul este atât comic, cât şi evident: în Suedia, fiecare al 6-lea accident auto era cauzat de un elan, care intra în maşină din lateral sau sărea pe ea. Dezvoltarea viitoare a modelului Saab 92 vine pe piaţă ca Saab 93. Din 1956, Saab are cu modelul Sonett şi o maşină sport în ofertă, la care se adaugă şi varianta sport a modelului 93, Saab GT 750. Saab 96 este cel mai longeviv model al suedezilor de la Saab, produs între 1960 şi 1980. Varianta combi era vândută sub numele Saab 95 şi, ca primul automobil cu 7 locuri, reprezenta un succes în export. Saab 99 – de deasupra Datorită unei game mici, dar exclusive de modele, Saab se stabileşte până la sfârşitul anilor 1960 ca cel mai serios producător auto din Suedia. Pe lângă timpuriile modele Saab, extravagante şi aerodinamice – care, bine îngrijite, se bucură azi de statut de element de cult – şi modelele succesoare, cu concepte de siguranţă inovatoare, catapultează producătorul auto din Trollhättan în prima ligă a producătorilor auto. În 1969, compania fuzionează cu Scania, producător suedez de vehicule utilitare. Noul grup Saab-Scania modifică principiul de motorizare: în locul micului motor în 2 timpi vor fi folosite acum motoare mai mari şi mai puternice în 4 timpi şi 4 cilindri. La scurt timp după apare primul motor turbo, ce va da formă brandului Saab, folosit din 1976 în Saab 99. Doi ani mai târziu Saab prezintă primul model din clasa medie, Saab 900. În mijlocul anilor 1980 urmează o maşină destinată segmentului superior din clasa mijlocie, Saab 9000. Chiar şi decapotabila cu 4 locuri de la Saab a fost, datorită suportului de la Holywood, un succes. Însă, după mai multe proiecte de dezvoltare eşuate, la sfârşitul anilor 1980, situaţia financiară Saab-Scania era foarte tensionată. Saab 9-4X vedere din faţă Situaţia precară face ca în 1990 Saab să facă un Joint-Venture cu General Motors (GM) , iar Scania este înlăturată. Noile modele se bazează pe platforme GM, pentru a economisi cât mai mult. Saab 9-3, ca şi clonă Opel cu design suedez, nu se ridică la nivelul aşteptărilor din punctul de vedere al vânzărilor. În 2000, GM preia Saab în totalitate. Producătorul de aeronave Saab şi producătorul de autoturisme Saab merg, în ciuda numelui comun, pe căi separate. Nici în următorii zece ani nu s-a ajuns la relansarea sperată. GM plănuieşte să vândă, însă negocierile cu diverese grupuri de interes eşuează. Într-un final, Spyker, producător de autoturisme sport din Olanda, preia compania. Este introdus chiar şi un model nou: Saab 9-4X, un SUV. Însă tot fără succes. În 2011, Saab declară insolvenţă. Facilităţile şi proprietăţile aparţin din 2012 consorţiului chinez National Electric Vehicle Sweden (NEVS). Se dorea ca producţia modelelor existente, în special Saab 9-3, să continue. Însă din primăvara anului 2014, datorită problemelor de lichiditate, niciun autoturism nu a mai părăsit liniile de asamblare. De atunci, Saab Parts este responsabilă pentru furnizarea de piese de schimb pentru modelele existente. Compania cesionată îşi schimbă numele între timp în Orio. Ea produce cu forţe proprii în fosta uzină principală Saab. Aşadar, maşinile care au nevoie de reparaţii pot fi echipate cu piesele de schimb corespunzătoare. Acest aspect a fost asigurat datorită naţionalizării companiei. Viitorul pare promiţător pentru fanii Saab. Întoarcerea la marca Saab este deja planificată , noi modele au fost anunţate de către NEVS: două SUV-uri – unul sportiv în segmentul maşinilor mici, unul de familie în segmentul compact –, un Crossover şi o maşină sport pentru clasa mijlocie. Toate autoturismele ar trebui să fie echipate cu sisteme de propulsie electrice, iar Saab 9-3 ar trebui, datorită motorului electric, să renască precum pasărea Phoenix. Însă, suedez va rămâne doar numele – investitorii chinezi au în vedere să mute producţia în Tianjin. Mai ecologice şi cu o optică futuristă , noile modele Saab se vor adresa şi cumpărătorilor de maşini second-hand, care aveau impresia că brand-ul era prea cuminte.

Cele trei modele turbo de la Saab rămân în continuare în top.

Saab 9000 Turbo din lateral Motorul turbo de la Saab era crezul individualiştilor: când vrei să îţi transporţi copii într-un mod foarte sigur, dar vrei şi o maşină destul de puternică. Motoarele turbo erau disponibile pentru toate mărimile , de la maşini compacte până la cele din partea superioară a clasei mijlocii. Unitatea turbo îşi face treaba foarte sigur şi îi face pe suedezi să „zboare”. Vom prezenta modelele Saab 99, Saab 900 şi Saab 9000, toate echipate cu turbo, un pic mai detaliat. Aceste modele sunt încă bine văzute pe piaţa second-hand, cu toate că un model bine îngrijit nu este tocmai ieftin. Au un motiv întemeiat totuşi: modelele Saab ştiu de rugină doar din auzite. Saab 99 Turbo Saab 900 Turbo Saab 9000 Turbo
Perioada de producţie din 1975 până în 1984 din 1982 până în 1994 din 1985 până în 1998
Motor Motor cu patru cilindri în linie şi unitate turbo Motor cu patru cilindri în linie şi unitate turbo Motor cu patru cilindri în linie şi unitate turbo
Capacitate cilindrică 1.985 ccm 1.985 ccm 1.985 ccm
Putere 145 CP 145 CP 175 CP
Viteză maximă 190 km/h 195 km/h 240 km/h
Accelerare 0–100 km/h 9,8 s 8,5 s 6,9 s