Salt la conținutul principal
Subaru WRX

La începutul anilor 1990, Subaru începe să producă WRX, primul său model sport

Chiar și în exclusiva clasă a mașinilor sport, design-ul pare să se uniformizeze în mod continuu. Producătorii urmează un trend comun, observat și în seriile normale ale acestora. De multe ori, aspectele practice influențează aceasta. Principiul modular sau multi-platforma utilizată de mai multe serii au ca scop eficientizarea proceselor de proiectare și de fabricație pentru a reduce costurile. Dar și măsurile de optimizare în materie de aerodinamică și greutatea totală a mașinii influențează procesul de producție, alegându-se forme și stiluri specifice. Producătorul auto japonez Subaru reprezintă, din acest punct de vedere, excepția. Și japonezii urmau anumite tendințe ale pieței, cum ar fi introducerea în ofertă, cel puțin pentru piața europeană, a motoarelor diesel. Subaru se ține însă bine de două particularități: majoritatea modelelor au tracțiune integrală și motoare boxer. Aceste două tehnologii își demonstrează punctele forte în vehiculele orientate sportiv. Cu aceste idei în fundal, la începutul anilor 1990 Subaru începe să producă în diferite forme ale caroseriei versiuni sport bazate pe modelele sale din clasa medie, care au primit denumirea adițională WRX. În unele piețe, începând cu 2007, WRX devine o serie independentă de sedane sport Subaru. Particularitate a modelelor de top WRX STI: acestea sunt echipate cu un eleron mare, semnul distinctiv al celor mai puternice Subaru. vedere exterior Subaru WRX

Numele WRX aduce aminte de prezența Subaru în raliul profesional

Cursele internaționale din cadrul Word Rally Championship (WRC) reprezintă sursa de inspirație Subaru, motivul pentru care versiunile sport bazate pe modelele de serie au primit abrevierea WRX. Această prescurtare trebuie să ne aducă aminte că Subaru este prezent în lumea raliului profesional încă din anii 1980, dar și că datorită mașinilor sale profesionale de raliu, Subaru este unul din cei mai de succes participanți la evenimentele WRC. La început, Subaru este prezent cu modele precum Legacy RS sau Leone, a căror versiuni de serie domină, până în 1980, categoriile coupé, sedan și combi din oferta producătorului. În această perioadă, producătorul introduce pe piață coupé-urile turbo RX. În 1992 are loc introducerea succesorului Leone, Subaru Impreza. Câteva luni mai târziu, pe lângă variantele sport RS sau RX, este introdusă prima generație WRX.

Subaru produce modele WRX în diferite forme ale caroseriei

În timp ce versiunile RS și RX nu erau disponibile în toate țările internaționale, Subaru se bazează pe prestigiul succesului său din lumea raliului și comercializează WRX și în Europa. Aici, întâlnim pe piața second-hand și versiuni sport din prima generație care poartă denumirea Impreza GT. În cursul anilor 1990, Subaru uniformizează denumirile modelelor sport, care, în funcție de țară, sunt disponibile în variantă sedan cu patru uși, combi sau coupé (din 1995). În 2000, odată cu trecerea la cea de-a doua generație Impreza, Subaru renunță la coupé-urile echipate WRX. În 2007, este prezentată cea de-a treia generație Impreza: varianta combi este înlocuită de o versiune hatchback WRX. Pentru mulți fani, sedanele în patru uși vor fi întotdeauna reprezentarea tipică a modelelor sport Subaru. În 2014, Subaru introduce în multe țări modelul WRX, o nouă serie în familia Subaru care se diferențiază și mai puternic de modelele Impreza. vedere bord Subaru WRX

Admisia de aer din capotă este un identificator al modelelor sport WRX

Datorită politicii de modele Subaru, a-ți face o imagine de ansamblu asupra diferitelor generații WRX disponibile pe piața second-hand nu este o treabă ușoară. De-a lungul anilor, Subaru a introdus o multitudine de ediții speciale, unele nefiind disponibile în toate țările. Pe lângă asta, strategia constructorului este să modifice WRX-ul de la o generație la alta pentru a păstra interesul fanilor. Un singur aspect a rămas constant: admisia de aer din capotă. Fără ea, un WRX este de nerecunoscut. Mai mult, Subaru lasă loc pentru a completa oferta sa de modele sport cu o versiune WRX și mai puternică. Modelele care mai poartă pe deasupra și abrevierea STI au unele trăsături caracteristice.

Eleronul uriaș este caracteristica distinctivă a versiunilor Subaru WRX STI

Un eleron mare, ce se poate regla în diferite poziții, face parte din imaginea clasică a unei mașini sport. Totuși, este neobișnuit să vezi un sport-sedan din clasa medie cu o astfel de componentă. Acesta este stilul cu care departamentul de tuning Subaru a vrut să diferențieze varianta WRX STI de restul versiunilor sport. Praguri laterale, splitter frontal și un difuzor în spate cu patru țevi de evacuare integrate – acesta este designul actualelor versiuni STI. Pe piața second-hand există modele WRX STI cu vopsele și finisaje speciale sau jante aurite. Constructorul nu a montat eleronul doar pentru un efect optic. Componenta STI-urilor, având în vedere puterea motorului, are rolul de a asigura downforce-ul necesar. Totodată, și admisia de aer din capotă întâlnită la versiunile WRX există din motive tehnice.

Subaru dotează modelele sport WRX cu motoare turbo

Deoarece Subaru a ales să doteze WRX-urile cu motoare turbo foarte puternice, admisia de aer din capotă este necesară pentru a asigura răcirea corespunzătoare a motorului boxer. Prima generație WRX din anii ‘90 este de găsit și pe piața second-hand, cu maxim 155 kW (211 CP). În multe alte țări, modelele sport din această generație au fost oferite cu motoare de până la 176 kW (240 CP). Primele STI-uri dispuneau de circa 200 kW (275 CP). În ediția specială STI, cum ar fi cea din anul 2016, Subaru oferă sport-sedanului cu tracțiune integrală un motor de 241 kW (328 CP).