Salt la conținutul principal

Polish auto: un plus de strălucire și protecție

„Polish” este un termen complex ce definește o gamă largă de procese concepute fie să șteargă sau să mascheze defectele de suprafață, fie să crească gradul de luciu al suprafeței, în vederea pregătirii pentru aplicarea de ceară.

n acest articol vei afla cum funcționează polisharea și de ce este aceasta secretul pentru a obține un luciu de excepție. De asemenea, vei descoperi cum să evaluezi condiția în care se află vopseaua de pe mașina ta, care sunt diferențele dintre compuși, tipurile de polișare, emailuri și substanțele chimice pentru întreținerea vopselii, și, nu în ultimul rând, cum să îți polișezi singur, manual și automat, automobilul. Polish-ul auto este unul din cele mai greșit înțelese procese pentru mașina ta. Considerat de mulți ca o manie a celor obsedați de aspectul exterior al mașinii lor, polish-ul este, de fapt, o parte importantă a proceselor de întreținere. Există o sumedenie de motive pentru care să îți polishezi mașina, de la aspectul plăcut și până la păstrarea în parametri optimi a caroseriei pentru a preveni apariția zonelor în care pătrunde rugina.

Polish – unul din cele mai puțin înțelese concepte în întreținerea automobilelor

Pregătire, pregătire, și iarăși pregătire... aceasta este cheia obținerii de rezultate spectaculoase pentru mașina ta. Indiferent de calitatea produsului de ceară pe care îl folosești sau de numărul de straturi aplicate, nu vei obține finisajul impecabil pe care ți-l dorești dacă nu ai pregătit în prealabil vopseaua. Această pregătire despre care vorbesc cuprinde doi pași esențiali. În prima etapă, corpii străini aderenți de suprafață sunt eliminați cu ajutorul soluției de îndepărtare a bitumului și a argilei auto, lăsând suprafețele perfect netede. Al doilea pas constă în estomparea defectelor ce se găsesc dedesubtul stratului de vopsea prin polish, termen larg ce cuprinde o sumedenie de procese ce au ca scop atât eliminarea sau mascarea imperfecțiunilor vopselii, cât și pregătirea suprafețelor pentru aplicarea straturilor suplimentare de protecție. Acest ultim pas este adesea omis de o parte din pasionații de mașini, în timp ce alții folosesc greșit termenul, referindu-se la absolut orice proces de îngrijire al mașinii. Aceste lucruri se întâmplă fie pentru că oamenii nu știu ce presupune polish-ul, fie pentru că nu au curaj sa-l încerce, ori cred că nu dispun de aparatura necesară pentru a-l face singuri. Din această cauză, foarte mulți entuziaști rămân dezamăgiți de finisajul caroseriei. Ce înseamnă defectele de dedesubtul suprafeței? Sunt acele imperfecțiuni ale vopselei care străbat cele mai multe straturi ale acesteia, și includ zgârieturi, ciobiturile create de pietricele, petele acide lăsate de dejecțiile de păsări, și multe altele. De departe, cele mai comune defecte sunt cele determinate de pietrele de mici dimensiuni, și se găsesc cu precădere pe partea anterioară a caroseriei. Totuși, pe foarte multe caroserii se pot observa micro-zgârieturi circulare cauzate de ștergerea cu cârpe uscate, iar dacă mergi cu mașina la cumpărături, zgârieturile pe portiere sunt, din păcate, inevitabile. Un alt tip de defect este reprezentat de micro-zgârieturile date de tentativele nereușite de polish, efectuat cu aparatură necorespunzatoare.

Ciobiturile și...

Un mit foarte răspândit este că micro-zgârieturile rotunde, concentrice, apar din cauza ștergerii caroseriei într-o manieră circulară. În realitate, aceste urme apar ca fiind circulare doar văzute la soare sau la oricare altă sursă de lumină punctiformă. Dacă privești aceeași suprafață luminată difuz, vei observa cu uimire că micro-zgârieturile apar în toate direcțiile. Motivul este unul simplu: marginile ascuțite ale defectelor reflectă difuz lumina ce cade la distanță egală de un punct dat. Petele de apă se pot forma pe suprafețele pictate atunci când se folosește apă obișnuită pentru clătire, iar apoi este lăsată să se usuce de la sine. Aceste pete conțin carbonat de calciu, cunoscut sub numele de calcar, și alte săruri nocive. Dacă aceste pete nu sunt curățate perioade îndelungate, ele se pot întări, devenind foarte greu de scos (inclusiv prin polish automat). În cazuri extreme, aceste depozite pot ataca suprafețele, cauzând corodare. Corodarea se referă la eroziunea chimică a stratului cel mai de sus de vopsea (cel mai adesea un lac transparent), și este, de asemenea, cauzată de efectele corozive ale acizilor organici puternici din dejecțiile de păsări și alte resturi. Astfel de factori trebuie întotdeauna eliminați cât mai repede posibil pentru a reduce riscul de corodare care apare. Toate defectele de la suprafață pot fi corectate prin lustruire? Din păcate, răspunsul este nu. Critică în această problemă este adâncimea defectului în raport cu vopseaua. Cele mai multe sisteme moderne de vopsea sunt formate din trei straturi; un strat de bază, apoi un strat de culoare plată și, în final, un strat superior de lac transparent, denumit în mod obișnuit strat lucios/transparent. Stratul lucios, pe cele mai multe mașini moderne, este de multe ori de două ori mai gros ca stratul de culoare de bază și este proiectat pentru a îmbunătăți aspectul de finisaj, de asemenea, asigurând o protecție a mediului. Cele mai multe defecte de la suprafață afectează, de obicei, numai stratul lucios și pot fi corectate complet prin lustruire. Cu toate acestea, în cazul în care defectul a penetrat adânc în strat sau, chiar mai rău, a expus stratul de culoare, lustruirea nu va ajuta. În aceste cazuri, singura opțiune este o excursie la un atelier de vopsitorie pentru o lucrare parțială. Din experiența noastră, cele mai mari pagube date de criblură se încadrează în această categorie din urmă. Un test bun - dacă un defect poate fi corectat prin lustruire sau nu - este testul unghiei; dacă treceți unghia peste un defect și-l prindeți, chiar și ușor, sunt șanse să fie prea adânc pentru a fi corectat prin lustruire. Cum pot fi corectate defectele? Defectele stratului lucios pot fi corectate într-unul din cele două moduri. În primul rând, puteți reduce nivelul de strat lucios în vecinătatea defectului prin lustruire agresivă, până când defectul nu mai este vizibil. În general, este total în regulă să eliminați până la 25% din grosimea stratului lucios pe durata de viață a mașinii; mai mult, riscați să compromiteți sistemul de vopsea. Avantajul acestei tehnici este acela că defectul este eliminat definitiv, dar dezavantajul este că o astfel de acțiune poate compromite integritatea lacului, în special dacă sunt efectuate în mod regulat. A doua opțiune este de a reduce severitatea defectului prin polishare ușoară și apoi să încercați să ascundeți sau să mascați restul înainte de a aplica material de etanșare sau ceară de protecție. Aceasta este, fără îndoială, o opțiune mai sigură, dar dezavantajul este că, corecția este doar temporară. Indiferent ce utilizați pentru a umple defectul, va fi în cele din urmă erodat, ceea ce îl va face din nou vizibil. În concluzie, acestea sunt toate informațiile esențiale pe care trebuie să le știți despre polish auto.

Toate articolele

Schimbul de ulei asigură mentenanța mașinii

Sfaturi · Îngrijirea auto

Operațiunea de polish farurilor: o necesitate

Sfaturi · Îngrijirea auto

Tapițeria auto din piele: eleganță și confort

Sfaturi · Îngrijirea auto
Afişează mai multe