Salt la conținutul principal
AutoScout24 este disponibil momentan doar într-o măsură limitată pe motivul unor lucrări de întreținere. Acest lucru afectează unele funcții, cum ar fi contactarea vânzătorilor, login-ul sau administrarea vehiculelor dvs. puse la vânzare.
fiat-500-l-01.jpg

Fiat

Costuri mici, poftă de viaţă italiană, design modern şi compact– aşa este reprezentată Fabbrica Italiana Automobili Torino , sau pe scurt, FIAT. La fel ca şi Audi (lat. „ascultă!“), şi Fiat are o semnificaţie latină, iar aceasta înseamnă, simbolic, „ va fi ”. Astfel, în urma vânzării a milioane de modele Seicento şi Cinquecento compania a „devenit”, în anii 50, parte din miracolul economic italian. Astăzi, modelele Fiat Panda, Punto III, Stilo – urmaşul lui Bravo şi noua ediţie Fiat 500, respectiv 500L, fac ca inimile nostalgicilor să bată mai tare. În 1987, Fiat Croma era primul autovehicul diesel cu injecţie directă din toată lumea, generând discuţii aprinse. La fel ca şi în prezent, de altfel, producătorul italian și-a stabilit un scop clar pentru viitorul maşinilor ecologice: sisteme de propulsie alternative, reciclarea a 95% din piese din maşini vechi şi conceptul eco: Drive. În afara activităţii din sectorul auto, gigantul industrial este activ şi în producţia de vehicule feroviare, de motoare destinate avioanelor şi vaselor, în domeniul centralelor electrice şi în sectorul bancar şi cel al asigurărilor. În cele ce urmează veţi afla cum s-a ajuns aici: Casa Fiat-ului este, încă din 1899, cel de-al patrulea cel mai mare oraş din vestul Italiei. Printre cei 8 fondatori se afla şi Giovanni Agnelli, fondatorul dinastiei Agnelli, care a influenţat până în prezent soarta mărcii Fiat. Atunci, 30 de acţionari au strâns împreună 800.000 de lire, acesta fiind capitalul iniţial al firmei. La un an după înfiinţare, primul model Fiat, denumit „ 3,5 CP “, părăseşte linia de asamblare – greu de crezut, modelul nu avea atunci treapta marşarier. La fel de surprinzător era şi numărul iniţial de 150 de angajaţi şi cele 30 de autovehicule produse în primul an. Asta nu i-a oprit pe cei de la Fiat să câştige prima cursă din toată lumea: cu modelul Corsa ce avea 24 CP, prezentat în 1902, Vincenzo Lancia avea să câştige cursa Sassi-Superga, iar la Turul Italiei, Giovanni Agnelli a stabilit un record în Fiatul său cu 8 CP. Până în 1906, numărul angajaţilor a crescut la 2500, iar două treimi din producţie era destinată exportului. Fiat se afla în creştere şi sărbătorea deja succesul, în special din cauza exportului către Statele Unite ale Americii. Succesele din cursele auto continuă să apară: prezentat în 1911, Fiat 300 CP Record a fost construit pentru a doborâ recordul mondial de viteză. Vehiculul cu 290 de cai putere a trecut de bariera de 200 km/h. Fiat 132

Din anii 20 până în anii 60: Fiat este lider mondial

În anii 20, după modelul celor de la Ford, aceştia fiind primii care au instalat linii de asamblare. Giovanni Agnelli, devenit între timp preşedintele Fiat, a reînnoit producţia de automobile de la rădăcină în sus. Fiat a atins în anii 30 vânzări record cu modelele Torpedo şi Spider. Cele mai mari succese şi le-a asigurat în anii 60, cu modelul Fiat 124 , precum şi cu Fiat 127 şi Fiat 128, care au primit titlurile de Maşina Anului în Europa, în 1969 şi 1971, reuşind astfel să se vândă în multe exemplare. Tot în anii 60, Fiat preia producători renumiţi de autovehicule: în 1966 a achiziţionat o parte a Ferrari, iar în 1969 a preluat marca Lancia, aflată atunci în dificultăţi financiare. Roadele colaborării cu Ferrari s-au observat destul de repede în noile modele Fiat, Fiat Dino Coupé şi noul Spider. Modelele Fiat nu erau prezente doar pe străzile Italiei, ci le găseai în toată Europa, dar şi în America de Nord şi de Sud. Producţia a început să fie realizată la nivel global. Modelele Fiat au primit autorizaţii în Turcia, Polonia, în Uniunea Sovietică din acea perioadă şi Spania, ele fiind produse în special în America de Sud.

Anii 70: Fiat începe să simtă criza

Începând cu mijlocul anilor 70 începe perioada de criză a companiei. Criza a luat proporţii alarmante în anii 80, efectele nevindecându-se complet nici în ziua de azi. În anii 50 şi 60, modelele ieftine accesibile oricui, i-au permis companiei Fiat să sărbătoarească multe succese. Însă, după această perioadă Fiat întâmpină mari dificultăţi datorită cerinţelor de calitate tot mai mari şi a tehnologiilor inovative ale concurenţilor, ajunse în producţie deja. Vehiculele din familia Fiat erau văzute ca predispuse la defecţiuni şi incerte, ceea ce i-au făcut pe nemţi să traducă acronimul Fiat altfel: „Fehler in allen Teilen“ (adică „erori în fiecare piesă”) O lovitură amară pentru Fiat era şi retragerea, mai mult sau mai puţin forţată, de pe piaţa americană – motivul fiind avansul puternic al vehiculelor japoneze: în special Toyota a fost compania care împreună cu subsidiara sa de lux, Lexus, a putut să se stabilească puternic şi împreună au micşorat drastic prezenţa pe piaţa americană a mărcii italieneşti, deja lovite de criza energetică din anii 70. Cu toate acestea, modelele, ce au fost odată de succes, Punto şi Panda, primesc în continuare încurajări – însă imensa atracţie de care s-au bucurat odată rămâne de domeniul trecutului. Fiat 127

Schimbarea mileniului: Fiat luptă neîncetat

Ca să depăşească criza, cu puţin timp înaintea morţii sale din 2004, Umberto Agnelli a dat, în 2003, startul unei politici de restructurare extinse. Fiat urmăreşte de atunci o politică de extindere agresivă, pentru a-şi asigura un loc pe pieţele noi şi să le recupereze pe cele pierdute. Reabilitarea grupului are loc şi în ziua de azi, dezvoltarea actuală a companiei fiind văzută de majoritatea oamenilor ca un aspect pozitiv. Operaţiunea de salvare a grupului lovit de criză, Fiat, a fost susţinută cu 750 de milioane de euro de către familia Agnelli. Multe modele promiţătoare, noi sau revizuite, au adus un impuls nou şi ar trebui să satisfacă standardele exigente de calitate. Prin urmare, noul Fiat Panda a primit în 2004 titlul de Maşina Anului din Europa.

Fiat în ziua de azi: Reabilitarea a avut succes

În ciuda pierderilor amare suferite de-a lungul anilor, Fiat reuşeşte să rămână o companie independentă. Colaborările tradiţionale cu PSA Peugeot Citroën , dar şi cu General Motors şi Tata Motors au reprezentat un sprijin puternic. Vânzările modelelor noi se arată a fi promiţătoare. Fiat Grande Punto era în primul trimestru din 2006 cel mai vândut autovehicul din Europa. Punerea în vânzare a noului Bravo (Tip 198) a depăşit aşteptările, iar ediţia din 2007/2008 a Fiat 500 a întărit în sfârşit poziţia Fiat pe piaţă – Fiat 500, cu design-ul său retro, este în ziua de azi un clasic.”